به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، کتاب بیانگر انگیزه بالا، تفکر والا و نشانه استعداد و نبوغ آدمی و مهم‌ترین گنجینه‌ای است که با نوشته‌های دل‌نشین و زیبای خود، آدمی را به سفرهای دور و نزدیک می‌برد، با تجربه‌های زیاد آشنا می‌کند و جان و دلش را با مطالب سودمند، مصفا می‌سازد.

در دنیای گسترده امروز که با کتاب‌ها و نشریات گوناگون مواجه هستیم، انتخاب و گزینش کتاب و مطبوعات دقت فراوانی را می‌طلبد.

امروزه به همان اندازه که می‌توانیم از کتاب و مطبوعات بهره صحیح بگیریم، ممکن است به همان اندازه و حتی گاهی بیشتر در معرض آفت‌ها و خطرهای نوشته‌های مسموم و انحرافی قرار داشته باشیم.

راه دادن آثار سست و ناسالم به محیط خانه و مدرسه در حقیقت مسمومیت فکری و اخلاقی جوانان و نوجوانان ما را به دست خودمان فراهم می‌کند. بنابراین، نظارت خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی کشور بر محتوای کتاب‌ها ضروری و لازم است تا از این طریق بتوانیم سلامت اندیشه و عقاید جوانان را تضمین کنیم.

کتاب، معلمی ساده و صمیمی و همواره در دسترس است که بی‌ادعا و بی‌تکلف، آنچه دارد را در اختیار ما می‌گذارد و مطالعه چنانچه با قصد خالص صورت پذیرد، عبادتی بزرگ به شمار می‌آید.

انس با کتاب در حقیقت حضور در پیشگاه اندیشمندان و فرزانگان زمان‌های گوناگون است و صفحات کتاب معابد اهل علم و محراب‌های پاک دانشجویی و دانش‌آموزی است.

کتاب می‌تواند در راه شکوفایی و بالندگی افراد و جوامع نقش بنیادین ایفا کند و به مطالعه کننده در شناخت سره از ناسره کمک رساند. به خاطر همین نقش سازنده کتاب در امور فردی و اجتماعی است که حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «کتاب‌هایتان را خوب نگه‌دارید که در آینده به آنها نیاز خواهید داشت».

در این راستا کتابخانه‌های عمومی در گسترش دانش و ارتقای میزان آگاهی‌های عمومی جامعه نقش به سزایی دارند. به تعبیری عزم این نهاد، کمک به بالندگی و شکوفایی استعدادهای فردی، در راستای تولید اندیشه، علم و غنای فرهنگ جامعه است.

کتابخانه نهادی است که با در اختیار داشتن بخش قابل‌توجهی از دانش، زمینه بهره‌گیری مناسب از اندوخته‌های بشری را فراهم می‌آورد و با تأمین فرصت‌های لازم، امکان آموختن همیشگی را برای اعضای جامعه مهیا ساخته و بر پیشرفت حیات اجتماعی می‌افزاید. با این توصیف، وظیفه همگان است که با استقبال از این مکان ارزشمند بر شکوفایی استعدادهای نهفته میهن اسلامی‌مان بیفزایند.

یکی از شهرستان‌های استان کردستان که ساکنان آن اقبال زیادی به فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی دارند، شهرستان قروه است که سال گذشته عنوان رتبه نخست این استان را در زمینه آمار جمعیت کتابخوان از آن خود کرد.

بی‌شک این استقبال تنها در صورتی میسر خواهد بود که منابع مطالعاتی و فضای مطلوبی وجود داشته باشد، لیکن همه امکانات کتابخانه‌های عمومی قروه در حد دیگر شهرستان‌هاست.

آنچه عامل اصلی توفیق این شهرستان در زمینه جذب کتابخوان شده است، وجود انجمنی فعال در زمینه کتاب و کتابخوانی است، بطوریکه رییس این انجمن که فرماندار قروه است، امسال به عنوان فرماندار نمونه فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان برگزیده شد.

بسترسازی منطقی و برنامه‌ریزی علمی، ایجاد علاقه به کتاب، مطالعه و کتابخوانی در میان اقشار مختلف در قروه طی سال‌های اخیر تقویت شده است و تنها در سال جاری 3 اثر تالیفی نویسندگان بومی این شهرستان به مرحله انتشار رسیده است.

حمایت از نویسندگان بومی و به ویژه نویسندگان جوان از جمله عملکردهایی است که انجمن کتابخانه‌های عمومی در قروه آن را سرلوحه خود قرار داده است.

در این میان نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد، بسیار سازنده و از این رو کتابخانه را می‌توان به عنوان کانون همایش صاحب‌نظران و موزه پرطراوت اندیشمندان در نظر گرفت.

این نهاد کانونی می‌تواند بالندگی و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان را به ارمغان آورده و در فرجام، به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر شود. در واقع کسی که در کتابخانه قدم می‌نهد، به گلگشت دل‌انگیز در مجمع دانشمندان و دانایان قدم نهاده است.

به دلیل اهمیت فزاینده آن در پیشرفت حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، کتابخانه عمومی را به قلب جامعه تشبیه کرده و زندگی افراد را بدان وابسته دانسته‌اند.

از جمله آثاری که از آثار نویسندگان بومی شهرستان قروه در سال جاری است، یک کتاب با عنوان "1392 نکته مدیریتی برای خلق حماسه سیاسی و اقتصادی " است که از آنجا که به شعار سال و نکاتی در زمینه تحقق آن اشاره دارد، در جای خود اقدامی ارزنده به شمار می‌رود.

گریز ناگزیر و فرمیسک را هم 2 مجموعه شعر از آثار شاعران معلول قروه‌ای است که در مرحله اخذ مجوز و ورود به حوزه انتشار هستند.

از آنجا که انتشار کتاب نیازمند حمایت‌های مالی است، فرماندار قروه این آثار را با حمایت‌های مالی محدودی که از برخی خیرین و فعالان فرهنگی جمع‌آوری شده، توانسته است وارد مرحله انتشار کند که همین امر شروع خوبی برای تداوم خلق آثار بومی در شهرستان است.

فرماندار قروه عقیده دارد که قدردانی از تالیفات بومی به منظور ماندگاری این آثار اهمیت به سزایی دارد که با حمایت از فعالیت نویسندگان بومی می‌توان شاهد اقبال مردم به کتابخوانی و ورود به وادی تحقیق، پژوهش و نویسندگی بود.

به گفته محمدرسول شیخی‌زاده، دغدغه ازدیاد جمعیت کتاب‎خوان باید در کنار تامین کتاب‌های مورد نیاز این جمعیت و نیز منابعی باشد که بتواند افراد را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد.

شیخی‌زاده با اشاره به اینکه مطالعه و کتابخوانی شامل هر دو مسیر رشد و گمراهی است، تصریح کرد: در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی کتاب‌های موجود در جامعه و به ویژه کتابخانه‌های عمومی در زمینه رشد و تعالی انسان است و همین ظرفیت مناسبی برای بهره‌گیری از فواید ارزنده کتاب محسوب می‌شود.

وی یکی از وظایف اصلی انجمن کتابخانه‌های عمومی را ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برشمرد و افزود: توسعه این فرهنگ نیازمند پشتیبانی همه‎جانبه است و گیر و گرفت‌های اداری نباید مانع از تحقق این ضرورت و اولویت فرهنگی شود.

یکی دیگر از جنبه‌های فعالیت شیخی‌زاده در راستای حمایت از کتاب و کتابخوانی، حضور در جلسات نقد و بررسی کتاب است، شاید کمتر مسئولی پیدا شود که خود شخصا در این گونه جلسات حاضر شود، ولی علاقه و احساس مسئولیت در قبال توسعه فرهنگی جامعه با استفاده از ظرفیت ارزشمند کتاب، موجب شده است تا وی به این جلسات تعلق خاصی داشته باشد.

برخی افراد می‌گویند فرماندار قروه در راستای حمایت از نویسندگان بومی، آثار آنان را با حمایت خیرین خریداری و در مناسبت‌های مختلف به افراد هدیه می‌دهد تا ضمن تشویق شهروندان به مطالعه آثار بومی، زمینه فعالیت نویسندگان شهرستان را نیز فراهم آورد.